21 februari 2012

Trudvang + Arcaria = sant

I dag åkte jag buss och tittade ut över den snötäckta Norrlandskusten som passerade utanför fönstret. Mina tankar vandrade iväg till Trudvangs skogar, och vad jag skulle stjäla från dem och stoppa in i Arcaria. Jag har länge känt att det skulle passa bra med mer mystik och mytisk känsla öster om Hamar och Skjagland, så vad skulle man kunna tänka sig att hitta där?

Det första jag skulle göra är att helt enkelt lägga in skogen Vildhjarta, och spela äventyret med samma namn om en grupp äventyrare skulle råka hamna där. Kanske finns det detaljer jag skulle ändra, men av det jag minns från sist jag läste igenom det så är det inte så mycket.

Vildhjarta är på något sätt symbolen för den mytiska och magiska skogen som jag tycker är kärnan i Trudvang. Den mystiken måste absolut följa med även när man flyttar skogarna till Arcaria. Troll och andra sagolika vidunder kommer kunna ses i skogarna, tillsammans med dimslöjor, skogstjärnar, märkligt formade träd och lukten av våt mossa.

Trudvangs alver, med smak av Finland och Kalevala, har jag alltid varit svag för så de följer förstås med de också. Jag misstänker att de är fåtaliga och gärna undviker kontakt, men det betyder ju inte att man aldrig ska få se dem, bara att de ska vara extra mystiska när man väl får göra det. Kanske kan de berätta något hemlighetsfullt om kopplingen mellan alver och norog?

Jag har dålig koll på detaljerna om människokulturerna (jag har bara läst den första utgåvan av Drakar och Demoner 6 som ju innehåller väldigt lite om världen Trudvang) så jag är osäker till vilken utsträckning jag skulle tycka det passar att lägga in dem i Arcaria utan ändringar. Jag misstänker att jag kan tycka de är för ”coola” för att passa sida vid sida med de jordnära och historiskt betonade kulturerna som dominerar värld. Samtidigt så härskar ju svartkonstnärer som utför människooffer i Mizhadir så vad vet jag? Många saker tror jag i alla fall det går att ta till vara på om man vill befolka Terra Incognita med några olika riken eller barbarstammar.

Jag tror jag skulle kunna tänka mig att behålla guden Storme och kanske några till, men Nidendomen tror jag att jag skulle utelämna: det räcker alldeles utmärkt med en stor monoteistisk religion för min del. Istället skulle jag nog göra så att de gudar som vikingar tillber (Vorgan, m.fl.) även vördas längre österut, men kanske under lite andra namn eller under andra former.

För mig känns det som att bara det här lilla skulle räcka ganska långt för att rama in äventyrandet i den okända östern, men jag har ju bara skrapat lite på ytan av Trudvang. Vad finns det mer för grejer som skulle passa att lägga in i sin Saga-kampanj? Vad är din favoritgrej från världen Trudvang?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar