07 februari 2012

Kortsiktiga och långsiktiga mål

Häromdagen presenterade jag Zielind från Bendrek. Hon kom ursprungligen från SLP-generatorn på SagaGames webbsida och knappades fram för att testa det rollformulär jag hade nyligen hade gjort. På nedlanningssidan heter det ”Alternativt rollformulär 2” men för mig heter det ”Edition P” efter användaren på rollspel.nu som ville ha ett rollformulär där man fick skriva mer.

Trots att målet var att man skulle få skriva mer så lät jag bli att ta med ganska mycket som finns på originalformuläret (motivation, bakgrund, kontakt, citat, etc). Istället lät jag mig inspireras av rollspelet Burning Wheel och skrev dit de två rutorna kortsiktiga mål och långsiktiga mål.

Tanken är att det kortsiktiga mål man skriver ner ska vara något som man måste ta tag i ganska omgående om man ska ha chans att uppfylla det, medan det långsiktiga målet mer är en grej att rollspela kring. På sätt och vis ligger de kanske inte så långt ifrån motivation och bakgrund, men jag tycker det ger spelet en rejälare knuff om man formulerar det som ett mål.

I Zielinds fall är hennes kortsiktiga mål förstås att hjälpa den stackars bonden Gerrid. Om hon inte tar tag i saken kommer han tids nog bli hängd. Inte så skoj va? Nä, just det. De kortsiktiga målen blir alltså material för vad de kommande spelmötena kan tänkas handla om.

Zielinds långsiktiga mål är att skriva klart boken om Albions historia. Jag föreställer mig att det kommer att medföra att Zielind gärna tar omvägar, pratar med de gamla och kloka som kan sin trakts historia, gärna stänger in sig i eventuella bibliotek hon hittar, m.m. Kort sagt såna där saker jag förknippar med karaktärsspel.

Tids nog kommer man uppnå, misslyckas med, eller ledsna på sina mål. Då går det alldeles utmärkt att skriva nya istället. Att formulera mål ska vara ett verktyg för spelgruppen att kommunicera sånt de tycker är skoj (för du skriver väl inte ett mål som du tycker är tråkigt? Nä just!), och inte ett verktyg som rollpersonen ska sitta och betvinga spelaren genom.

Med en normal spelgrupp på 4-5 personer och minst ett kortsiktigt mål per rollperson så kommer det finnas ganska mycket som ska göras. Perfekt för en kampanj där man spelar med rollpersonerna i fokus, där det är deras liv och öden vi utforskar. Inte alls lika bra om du vill köra klassiska äventyr med en förberedd handling: när man använder såna här verktyg i spel så blir det ofta att rollpersonerna är mer fristående från varandra och sticker iväg på sina egna små saker lite då och då, istället för att bilda en äventyrargrupp. Jag gillar det, men jag vet att det inte är ett upplägg som passar alla.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar