10 februari 2012

Hur jag knåpar ihop äventyr

Häromdagen skrev jag om kortsiktiga och långsiktiga mål vilket ju är spelarnas sida så att säga. Därför tänkte jag ta och visa hur det kan se ut på min sida om spelledarskärmen också*.

Jag börjar i regel med ett blankt A4 och börjar rita en mindmap. Det centrala bör nästan vara något som just ha hänt eller är på väg att hända, och det som skrivs runt omkring blir då i regel sånt som berörs av den här händelsen. Eftersom det spelas klottrar jag nog ner nya saker (namn på spelledarpersoner eller andra detaljer som sagts och är bra att minnas).

Så här såg det ut när vi hade spelat klart ett äventyr på två korta spelmöten (högerklicka och välj ”Visa Bild” för att få se den i större format):


Grundsituationen var att riddar Woldan Thorgeirsson hade dött och med sin sista önskan skänkt minst tre fjärdedelar av sin mark (inklusive fiskehamnen Galleva) till kyrkan. Det satte tre viljor i rörelse: krykan som ville uppföra ett nunnekloster, Woldans släkt som ville återfå marken, och rivalen (riddar Allectus) som ville se till att marken inte återgår till släkten.

Det motsvarar kanske 20 % av vad som står på pappret, och det var med ungefär så mycket klart som jag började prata med spelarna om vad de ville spela för något (ja, efter jag frågat om de tyckte det lät som en intressant situation över huvud taget – ingen större idé att grunda spelet på en situation som bara en av fyra tycker verkar rolig).

Utifrån rollpersonerna och deras mål så fyllde jag på med några saker till (kanske ytterligare 30 % av det som står på pappret), och sedan började vi spela. Ungefär hälften av det som står på pappret är alltså anteckningar från spelmötena.

Det jag inte hade gjort när vi började spela var alltså att bestämma nån slags handling eller hitta på något slut för äventyret. Istället så var fokus på rollpersonerna hela tiden, och vi spelade för att se hur det skulle gå helt enkelt. Spelarna agerade utifrån rollpersonernas mål och jag hittade på lite händelser som jag kasta in eller följde upp sånt som hade hänt. Den som är nyfiken på hur äventyret gick kan kika på min spelrapport på (gamla) rollspel.nu.

Eftersom det här är sättet jag föredrar att spela kommer det knappast komma upp några färdiga äventyr här på bloggen, men det kanske kommer några kort beskrivna situationer med förslag på rollpersoner.



* Ärligt talat har jag faktiskt aldrig använt spelledarskärmen när jag spelat Saga, inte mer än som en tabellsamling jag haft liggande bredvid mig. Men den har varit spelledarskärm för en annan kampanj i ett annat spel, med en annan spelledare – alltid nåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar