18 februari 2012

Namnlistan mon amour

Det finns få saker jag tycker är så praktiskt att ha inom räckhåll som en schysst namnlista. Helst ska den vara numrerad så man kan greppa en tärning och helt enkelt slå fram ett namn. Tillsammans med namnet tycker jag ofta det följer med ett ansikte till min nyss påhittade och helt identitetslösa spelledarperson.

Med en lista i näven slipper man dra till med något fånigt namn bara för att man inte kom på nåt bättre i stundens hetta, och med välvalda namn (gärna riktiga namn från vår värld) så tycker jag fantasifigurerna direkt känns lite verkligare.

En riktigt fin källa till namn är Story Games Name Project, en samling namn som man tog initiativ till på rollspelsforumet Story Games. De namnlistorna finns både tillgängliga fritt på nätet och som print on demand via lulu.com om man vill ha hela klabbet i bokform.

Bland de listorna finns medeltida franska namn som är fina för Cadon, Talmont och Arlac, Arthurianska som kanske passar bäst för Calanor, mustiga bysantisk-grekiska namn för Belagros och Castoria, persiska, arabiska och assyriska namn för Seyadh, Khamad, Malakan och Mizhadir, och en hel massa annat.

Bland det bästa med de här listorna är att det nästans alltid finns lika gott om kvinnonamn som mansnamn, något som tyvärr inte alltid är fallet när det gäller namnlistor.

Jag funderar på att göra ett litet ryck och sammanställa en pdf med några namnlistor till Saga uppställda utifrån olika länder/kulturer i Arcaria för jag vet att det är något jag skulle ha nytta av om det blev mer spelat. Kanske kommer det upp en lista i taget på bloggen i takt med att jag snickrar ihop dem.

3 kommentarer:

  1. En ytterst bra idé, med namlistor som kan komplettera de som finns i boken!

    SvaraRadera
  2. Själv hittade jag massor med bra namn till Albion i Geoffrey of Monmouths History of the Kings of Britain, som finns som pocket från Penguin. För de son inte känner till boken är det en historiebok från 1300-talet, sprängfylld med awesome.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett riktigt spännande boktips! Den tar jag och gräver fram på biblioteket ikväll. :D

      Jag misstänker att jag lär rota efter namn på webben mest. Det finns en hel del sidor med namn sammanställda från diverse historiska skrifter.

      Radera