01 februari 2012

Saga i Fenix

I en tråd på rollspel.nu så kom frågan om vilka nummer av Fenix som innehåller artiklar till Saga upp. Jag har lagt ner lite tid på att rota runt på Fenix hemsida (speltidningen.se) och sammanställt en lista. Det kan mycket möjligt saknas något, så hojta om du vet av nåt mer!

När jag började rota så upptäckte jag att det mesta av materialet faktiskt är tillgängligt på nätet också – inte illa! Här har vi sammanställningen:
  • 3/2004 Produktpresentation
  • 2/2005 Gorlios av Octa – en skurk till Saga (finns på Saga-bloggen)
  • 5/2006 Illvättar i Saga – Tomas Arfert berättar i text och bild (finns på Saga-bloggen), recension skriven av Saga (tillgänglig på Fenix hemsida)
  • 6/2006 Alver i Saga – så funkar dom (texten tillgänglig på Saga-bloggen)
  • 1/2007 Fauner, Avaherna & Calanor: Saga – Nya raser och deras bakgrundshistoria (av Anders Lekberg)
  • 3/2007 Norog – fienden: En artikel om det mest fruktade humanoida folket i Arcaria (finns på Saga-bloggen)
  • 1/2008 Konspirationer i Saga (finns på Saga-bloggen)
  • 5/2008 Legender och myter i Arcaria
  • 2/2009 Dantras – Intrigernas stad till Saga (finns som pdf på SagaGames nedladdningssida)
  • 6/2009 De svarta skeppens lagun (finns som pdf på SagaGames nedladdningssida)
  • 2/2010 Sten och stål: Dvärgar i Saga (finns som pdf på SagaGames nedladdningssida)
  • 3/2010 Morden i Morendhal: Ett mysterieäventyr till Saga 
  • 5/2010 Den försvunne baronen – Ett äventyr med maktkamp och intriger
Artikeln om legender och myter från nummer 5/2008 är en av mina stora favoriter (tillsammans med Dantras), men en av få som inte finns på nätet. Än i alla fall. Jag tror jag får ta och flörta med Tomas!

2 kommentarer:

  1. Strålande, frågan finns det Sagamaterial någon annanstans?
    Vilka är dom bästa trådarna/inläggen på rollspel.nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Lekbergs blogg Nuburiat har ett par inlägg specifikt rörande Saga: http://www.niburiat.blogspot.com/search/label/Saga

      Bästa trådarna på rollspel.nu? Bra fråga. På rak arm tänkte jag på inspirationstråden där det postades bilder och lite av varje, men den var inte så omfattande i praktiken.

      Saga har ju faktiskt hängt med i ett gäng år nu, så det kanske finns en del roliga grejer som blivit bortglömda.

      Radera