12 december 2012

Det finns inga humanoida ankor i Arcaria

… men det betyder ju inte att det inte ska finnas några riktlinjer för att spela ankrollpersoner med Sagas regler:
  • När du gör en anka som rollperson lägger du bara till +1 på styrka (inte +3 som människor).
  • Rollpersonen får +10 i färdigheten Simma, +2 i färdigheten Gömma sig, samt +2 någon av färdigheterna Fiske, Köpslå, eller Segla.
  • För att få fram rollpersonens totala kroppspoäng så slår du 1t6+4*.
Puh, då var det klart. Jag kan bjuda på en text som skulle passa i bestiariet också:

Ankor
Kroppspoäng: 7
Förflyttning: 10
Attack närstrid: 6/-1
Attack avstånd: 7
Försvar: 5
Naturligt försvar: 0
Närvaro/Magiskt försvar: 6
Magi: –
Speciella förmågor: Se nedan

Ankfolket ser ut som stora, uppräta ankor med armar istället för vingar. Man ser dem oftast som fiskare eller köpmän i vattennära områden, och ibland som havsfarande pirater. De simmar mycket bra och är duktiga på att dyka – något många unga ankor övar sig på, men de äldre sällan gör utom när det behövs. Även om de har rykte om sig att vara envisa och ha hett temperament.är ankornas temperament mycket likt människors. Om de tvingas (eller väljer) att ta till vapen är det för det mesta kortsvärd och lätta armborst de väljer.

---

* Eftersom ankor kan ha mindre än 7 kroppspoäng kan du behöva ta en titt i Saga Trudvang (pdf, 2,3 MB) om ni använder träffområden när ni spelar. På sidan fem finns en expanderad tabell för hur många kroppspoäng det blir i varje kroppsdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar