17 december 2012

Arcarias vanligaste möbel?

Jag har länkat till en av mina favoritbloggar St. Thomas guild ett par gånger tidigare här på Nor Bannog, men jag känner att det faktiskt inte kan bli en gång för mycket. I inlägget från idag så tittar de på kistorna i det tyska Kloster Isenhagen. Givet att kistan är en av medeltidens mest vanlig möbler så tycker jag det kan passa sig att ha lite koll på hur de ser ut egentligen om man vill vara en riktigt insnöad kulturspelare.


Jag hade nöjet att se några av de medeltida kistor som står på Historiska museet i Stockholm för ett par månader sedan, och det var riktigt läckert. De kom alla från kyrkor så det rörde sig om stora pjäser med många rejäla järnbeslag. Järnbeslagen var inte bara dekoration eller för att göra det svårt att bryta sig in i kistan – det behövdes helt enkelt för att hålla ihop den ganska grova konstruktionen. Senare kistor (som de i länken) har lite finesser som tappar och träplugg istället för mängder av järn.

Jag har inte direkt någon begåvning som snickare, men jag blir fasligt sugen på att försöka smälla ihop en för eget bruk. Förvaring, extrabord, extra sittplats – allt i ett! Så mycket bättre än nån tråkig stol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar