Jag sneglade lite i FAQ:en längst ner på Kickstarter-sidan och noterade att nya boken kommer vara både större i formatet och i omfånget. Den beräknas landa på uppåt 380 sidor vilket är över 100 sidor mer än gamla boken. Det är en rejäl dos med extramaterial som packas in i nya utgåvan.
Så här såg uppdelningen i gamla boken ut:
Första biten är introduktion till rollspelet Saga och världen det utspelar sig i, sedan kommer reglerna som tar upp ungefär hundra sidor. Den sista (och redan då största) delen är världsinfo, bestiarium och introäventyr. Det är den som nu byggs ut, så helheten kommer verkligen domineras av världsmaterial, spelledarverktyg och äventyr. Jag tycker det passar toppen för ett spel som Saga.
När första versionen kom pratades mycket om att de enkla reglerna gjorde att det passade så bra för nybörjare. Själv tror jag att reglerna som finns i Saga är perfekta för den som började spela rollspel i slutet av 80-talet eller i början av 90-talet, och håller helt med Anders Blixt om att Saga är en av de tydligaste arvtagarna till Drakar och Demoner i flera avseenden (jag använder ju till och med ”Istället för DoD” som en etikett här på bloggen), och reglerna är en av dem: tjugosidig tärning, slå lågt, kroppsdelar och kroppspoäng. Även om reglerna i Saga har ett lite annat stamträd så ser de i spel väldigt mycket ut som en enkel version av Drakar och Demoner.
Men det är just i enkelheten jag skulle säga att skillnaden mellan de båda ligger. Saga har skalat bort väldigt mycket av det jag tycker var onödigt krångel i exempelvis 1991 års version av Drakar och Demoner. Det är inte hundratals poäng att räkna på när du gör rollpersoner, och det är inte flera olika poängkostnader att hålla reda på. Fantastiskt skönt. Att göra en rollperson går på en kvart utan att du lärt dig tabellerna utantill tack vare åratal av spelande. Vi måste tillbaka till Drakar och Demoner före Expert för att komma åt en liknande enkelhet.
Om du vill spela igenom gamla Drakar och Demoner-äventyr från tiden innan Trudvang (som ju RiotMinds har lagt upp de flesta av som pdf på sin hemsida) så är Saga ett riktigt bra alternativ på regelsidan. Dra ner lite på kroppspoängen på varelserna i äventyren, se över hur mycket skada de gör och hur mycket rustning de har, och sen är det nog bara att köra.
Enkelt är förstås inte lika med bra för alla spelare, men även för dig som vill ha tyngre regler att bita i så tycker jag Sagas enkelhet är en styrka. Genom att systemet är så lätt att känna igen för svenska rollspelare så blir eventuella konverteringar till andra system ganska lätta. Plocka för all del fram ett crunchigare spel som Burning Wheel, RuneQuest 6 eller till och med Eon IV om du har lust! Det som är vitsen med Saga, fantasymedeltid med mer medeltid och lite matinékänsla, behöver du inte konvertera. Den biten är det bara att använda i alla fall.
Varenda medeltidsfilm och varenda historisk roman eller seriealbum med medeltida tema är skitlätt att bara stoppa in utan att du behöver ta alltför stor hänsyn till magiska eller kulturella egenheter i världen, det är liksom gjort för att passa ihop ändå även om Sagas värld Arcaria inte är precis som våran.
Nä, nog med svammel för idag. Iväg och sparka in några slantar till andra utgåvan på Kickstarter, än finns lite drygt hälften av paketen med spelledarskärm kvar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar