13 juni 2015

Mer att stjäla från Ars Magica


Jag har tidigare skrivit om att truppspel är det jag skulle sno från Ars Magica och ta med mig till mitt eget bord, men nu när jag bläddrade lite i tredje och fjärde utgåvan så hittade jag ett par saker till.

Det ena är en liten läcker detalj från avsnittet om att skapa det som i Ars Magica kallas talismaner. Det är fråga om föremål som hjälper dig att koncentrera och utöka dina magiska krafter. En talisman kan vara i princip vilken typ av föremål som helst, men du måste knyta den till dig, se till att dina och föremålet magiska energier kommer i samklang. Det här ta tid, och du kan bara vara knuten till en talisman i taget. Den läckra detaljen är att föremålet räknas som en del av dig själv så länge du håller i den. Det här lockade fram många bilder i mitt huvud: magiker som lägger toppen av sin stav mot någon när de använder magi känns som en inte alltför ovanlig grej i film och litteratur, och jag gillar't.

Den andra saken är en lista med rubriken ”Form and Effect Bonuses Table”. Form i Ars Magica handlar om vilket fenomen i världen som magin är menad att påverka, medan effect handlar om vilken effekt en formel har. Listan består sedan av en uppradning av olika föremål och material och vilken effekt det har att använda dem i trollandet. Några exempel:
  • Bärnsten ger +3 på magi som har med formen Corpus att göra (det vill säga magi som rör mänskliga eller människolika kroppar).
  • En pil ger +2 på magi rörande att sikta eller +3 på magi rörande riktning.
  • En yxa ger +4 på att förstöra trä.
  • En kam ger +5 på magi som rör skönhet eller +7 på magi som påverkar hår.
  • En kristall ger +5 på magi med effekter som har att göra med vatten.
  • Dun ger +3 på magi som relaterar till tystnad.
  • Järn ger +7 på att skada eller stöta bort féer.
  • En lejonman ger +5 rörande styrka, mod och stolthet.
  • Ek ger +7 i skydd mot stormar.
  • En matta ger +3 i att påverka dem som står på den.
  • Ett ok ger +4 på att kontrollera den som bär det eller +5 på att göra hen starkare.
Jag har rätt dålig koll på exakt vad siffrorna innebär, men min hyggligt bildade gissning är att +7 är ganska högt och +2 är en ganska blygsam bonus.

Det känns som att det skulle kunna vara mödan värt att bygga en liknande lista till Saga. Den skulle väl inte komma att användas så mycket när det ska trollas som vanligt (formelmagin i Saga är ju rätt enkel och behöver kanske inte så mycket mer krusiduller), men kan vara bra som inspiration till vad som behöver finnas med i ritualer eller skapandet av magiska föremål.

De som håller koll på Nor Bannogs facebooksida kanske noterade att jag häcklade tredje utgåvan av Chivalry & Sorcery lite grann förra veckan (ett spel som stoltserar med över 250 färdigheter!). Där nämnde jag i förbigående en tiostegsprocedur för att skapa magiska föremål. En del av de reglerna var att det skulle vara visst många magiskt laddade ingredienser med i ett föremål för varje nivå av magi den skulle laddas med. En förenkling av något sånt i kombination med en såndär lista på material kanske inte vore så dumt att kunna plocka fram när spelarna börjar vilja skapa föremål och sånt.

Det jag ser som vitsen med en sån kombination är inte så mycket att det finns regler för att göra föremål, utan för att det på sätt och vis blir ett ramverk att bygga äventyr på: rollpersonerna vill skapa ett vapen för att ta sig an en mäktig odöd som de befarar kommer komma tillbaka. Då kan du säga att de skulle kunna vara behjälpta av att inkorporera både bärnsten och onyx i vapnet, gärna en dödskalle från en människa. På med någon begränsning som att riten för att sammanfoga dem bör ske på en plats av ett visst slag eller på en viss tid, och vips kanske det finns en del för dem att pyssla med.

1 kommentar:

  1. Det finns ju regler för magikerstavar i regelboken, men de är ju ganska intetsägande med +1 - +3 på magislaget. I Harry Potter är ju trollstavarna byggda av olika material och verkar välja sin magiker snarare än tvärtom.

    Gillar tanken på att man får bygg sin egen trollstav, talisman eller magiskt föremål, där man har mer specialiserade bonusar som beror på materialet.

    Då kan man ju också fundera på hur man ska konfrontera en mäktig magiker, genom att lista ut hur man "stör ut" hans trollstav.

    Kommer ihåg en gång då alla spelare var magikerlärlingar, det var deras gesällprov att leta reda på allt material som mästaren skulle göra en artefakt av.

    Roligast var nog när de beslutade att de skulle stjäla en gren från alvdrottningens silverlind. :-)

    SvaraRadera