05 juni 2015

Vad håller bönderna på med när äventyrarna passerar förbi?

Med en sådan titel kanske du hade väntat dig en smidig liten slumptabell, men inte då! Istället ska jag skicka vidare ett länktips jag fick idag (tack Terje!): Medieval Farming.

Oktoberarbete: sista sådden (vete eller råg) och efterföljande harvning. Bild från 
det berömda manuskriptet Très Riches Heures du Duc de Berry, tidigt 1400-tal.

Ämnet är vad engelska bönder gjorde under olika delar av året och allt är enkelt uppställt månad för månad, kompletterat med vad bönderna hoppas på för väder. Kanske läge att göra en liten lapp och ha till hands vid spelledandet?

Länken påminde mig om att jag läst en längre artikel på samma ämne, och med lite googling så hittade jag igen den: The Medieval Farming Year. Här finns lite mer om vad sysslorna innebär och flera små intressanta detaljer som att vete inte skördas på riktigt samma sätt som andra sädesslag. Rekommenderas!

För övrigt passar jag på att jubla lite över att Kickstartern för andra utgåvan av Saga nått över 40000 nu vilket innebär att det blir ett riktigt offset-tryck och en bok med stadiga fina pärmar istället för ett mjukt omslag! Det är 20 dagar kvar, så än finns det tid att gå in på någon lämplig nivå och hjälpa kampanjen att nå ytterligare ett extramål eller två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar