08 juni 2015

Korspollinera mera!

Med mindre än 50 timmar kvar av kampanjen så är det klart att Västmark (från spelet Västmarkkommer bli en startmiljö till rollspelet Järn, och det kommer även Mundanas järnålder (från spelet Eon) att bli. Om du inte är bekant med Västmark kan jag avslöja att det utspelar sig på den fiktiva ön Lyonia, sydväst om Storbritannien.

Tuva med rävsvansen, Västmarks ikoniska rollfigur.
Jag är väldigt positiv till det här. Jag tror att korskopplingar mellan olika spel och spelvärldar bara är av godo. Att hänsynslöst plocka settings och regler från olika spel för att få till en bra mix för just den kampanj som önskas bör rimligen göra spelandet ännu mer givande, och till och med ur någon slags marknadsmässig aspekt bör det kunna ha positiva effekter: settingmaterial från andra produktlinjer blir intressantare och mer användbart för fler.

I just det här fallet är det bara settings och spel som Krister Sundelin själv varit inblandad i, men jag hoppas det blir fler exempel som ligger mer i linje med det Anders Lekberg gjorde när han skrev ihop Saga Trudvang (som du hittar på SagaGames nedladdningssida) för de som ville spela i Riotminds setting från de ”nyare” Drakar och Demoner-utgåvorna (nyare inom citationstecken, för Trudvang fyller 15 i år och blir väl därmed den Drakar och Demoner-värld som levt längst som produktlinje).

Jag har redan tidigare tyckt till om hur Järn är ett kanonbra spel för den som vill spela i Arcarias klansamhällen, och nu när Västmark som startmiljö upplåst kommer det dessutom ett verktyg för att skapa län som kan vara riktigt värdefullt även i Arcarias nutid. För egen del känns det därför ganska givet att jag kommer se över möjligheterna för att skriva startmiljöer baserade på de tider och platser i Arcaria som skulle passa för Järn.

Och förresten, om du vill öka mängden fantasy i Arcaria skulle du gott kunna peta in Västmark någonstans mellan Albion och kontinenten och sen bara köra på. Det största tillägget vore djurfolk – vips kanske en talande upprättgående björn blir en rollperson – men i stort bygger både Västmark och Arcaria på samma typ av gods (folktro, folksagor och en rejäl dos faktisk historia och kultur).


3 kommentarer:

  1. Anonym11:45

    Ytterligare en kampanjmöjlighet: bergens minotaurklaner i Gondica. Perspektiven vidgas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller varför inte i bland Vederna i Digerveden, där är det ju termalierna som är "Kungadömet".

      Radera
  2. Jätteroligt att det blev regler för ett feodalsamhälle också, det vet jag att jag kommer få stor användning av i framtiden.

    Efter att ha spelat Mutant: År noll i ett år vid det här slaget, så är Järns skapande av klaner och intriger runtomkring något jag vet passar min nuvarande spelgrupp utmärkt.

    Så troligtvis tänkte jag köra på Järn i sensommar, med settingen bland Calanors klaner. Då har jag ganska bra info om omgivningen, men inget direkt beskrivet om Calanor. Jag har lite för lätt att köra fast när jag har både för mycket och för lite information. :-)

    SvaraRadera