22 december 2013

Vintersolståndet

Igår var det vintersolstånd, så natten till idag var årets längsta. För många av oss var det väl inget mer med det utom att vi sa "Tjoho, nu blir det ljusare framöver!", men för andra var det lite mer än så. I iranska hem runt om i världen firades Shab-e Yalda, och en hel bunt nyhedningar tände säkert eldar här och där.

I stora delar av Arcaria är vintersolståndet en skittråkig dag. Som medlemmar i Det sanna ordets kyrka så ska man hålla tyst hela dagen och fasta så länge man inte är ett dibarn. De enda talade orden som ska ljuda den dagen är de som uttalas under mässan som alla ska gå på.

Jag tänker mig att det inte kommer gå så bra för alla att hålla sig till det här. Tystbiten kommer brytas av många (trätande eller älskande par, folk med uppgifter som bara måste måste göras) och nog tror jag det finns gott om folk som kommer stoppa i sig både det ena och andra ändå. Tystbiten blir säkert enklast för de som bor i kloster där tysthetslöften inte är obekanta och man har utvecklat teckenspråk för att kunna kommunicera med varandra ändå.

Jag tror det är brotten mot de här förväntningarna som är det intressanta för oss i rollspel. Lät traktens präst tända eldarna för matlagning på vintersolståndet? Hördes upprörda röster från stallet på årets tystaste dag? Tror det skulle kunna vara riktigt schysst att ladda upp för ett riktigt spänt möte i någon relation och sedan låta någon påminna om att det ju är vintersolståndet imorgon. Kommer de bryta mot seden eller kommer det vara en obekväm dag med svårtolkade blickar när man hela tiden måste tassa runt varandra utan att kunna prata om det man vill eller behöver? Även om det bara blir ett kort inpass, nåt slags lugnet före stormen, tror jag det skulle vara givande för spelet.

På årets mörkaste tid har vi i vår värld i många fall förlagt våra fester, som Shab-e Yalda som jag nämnde inledningsvis. Jag kan absolut tänka mig att man har olika varianter av såna fester runt om i hela Arcaria också, nära vintersolståndet i tid. Frågan vad man kan mjölka på mest spelpotential: att den ligger före och man måste hålla truten istället för att röja upp sitt trassel, eller att man genomlider vintersolståndets tystnad för att sedan hamna mitt i festens extas och där försöka hålla huvudet på skaft?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar