26 juli 2012

En tanke om kulturspel

Kolla vad jag hittade i en låda:
Klicka så kanske det blir läsbart!
Klottret längst till vänster och uppe i högra hörnet
är inspirerat av kalkmålningar från 1400-talet.
Verkar som jag funderat lite på vad jag skulle vilja ha med om jag skulle vara delaktig i att skriva ett supplement med fokus på gillen. Gissningsvis nedklottrat förra eller förrförra sommaren. Kanske inte så konstigt att ett par av mina första inlägg på bloggen handlade om just ett gille och helgonet som det tagit namn efter?


Jag har en stark känsla av att det skulle kunna bli en ganska torr skrift där till och med omslaget skulle påminna om sånt material som museer producerar. Jag måste erkänna att jag älskar såna trycksaker ibland, men det tror jag knappast alla gör.

Den här tankekartan illustrerar nog ganska bra på hur jag tänker kring kulturspel. I ett litet hörn så står det ”exempelgillen” medan gillenas organisation, vilka privilegier de har och hur de funkar i olika länder är mer centralt. Jag är helt enkelt mer intresserad av att ha ett grepp om hur kulturen fungerar än att översvämmas av detaljer. För mig är detaljer lätta att hitta på men jobbiga att läsa in, medan strukturer är något jag har lätt för att läsa in. Det tar däremot en väldig massa läsande och tänkande innan jag är så hemma i en sån struktur så att jag kan sammanfatta det på något kortfattat och bra sätt. Ju mer jag läser, desto mer komplext ter sig det medeltida samhället (och ju mer komplext det ter sig, desto mer intressant blir det!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar