Woner och rävfolk. Lite svans är ett måste i ett spel av von Sudden. Klicka så du får se bilden ordentligt! |
- Järn leder dig och din spelgrupp igenom skapandet av en klan och en närmiljö på ett smart och roligt sätt. Folk (även jag) kommer prata om bra regler och sånt, men det låt dig inte luras, det är det här som är Grejen med stort G.
- En skön nytagning på Basic Roleplaying, regelmotorn vi känner igen från åratal av Drakar & Demoner, RuneQuest och Call of Cthulhu. Här finns en betydligt mer taktisk variant än i de gamla svenska spelen. Krister är en fiffig typ. Saker och ting ser ut som de gör av en anledning, och vi kan lita på att systemet är ordentligt uttänkt.
- Bilderna är underbara. Ronja Melin står för de flesta av illustrationerna men har draghjälp av John Barkestedt. Den första jag såg var bilden på draken Niedhöll (som du kan se i galleriet på kampanjsidan!) och först blev jag bara lite förvirrad. När jag såg illustrationerna av folken och varelser (såna syns väldigt bra i kampanjvideon) så trillade polletten ner och jag var såld.
- Järn är som hand i handske för att spela klaner i Calanor efter att Pannonska imperiet har erövrat Albion. Det är faktiskt exakt en sån situation som är grundplåten för klangenereringen, och den är ju som bekant Grejen med stort G.
Crowdfundern har redan gått i mål och nu är det extramål som gäller. Om folk inte petar upp det hela i €9000 så vi får Västmark som startmiljö med tillhörande regler för att skapa län istället för klaner så kommer jag överväga att bli lite sur.
Järn funkar toppen med Arcaria. Spela Järn med Saga som kampanjbok är en intressant kombo.
SvaraRaderaJag tror också att Arcaria och Järn hade passat fint ihop, hoppas nu att målet med länsreglerna blir uppfyllt
SvaraRaderaJa, blir intressant att se om vi når dit! Strax är ju kampanjboken upplåst och då gissar jag att totalen tickar upp en god bit.
Radera