29 december 2014

Det finns inga talande möss i Arcaria

När jag satt och skrev inlägget med kentaurer och minotaurer började jag misstänka att jag kanske råkat börjat göra spelbara versioner av saker från Narnia-böckerna snarare än från fantasy i allmänhet. Nåja, då är det ju bara en sak att göra: ge stats för talande möss som Ripipip!


Om Ripipip är obekant så är det läge att ta plats i soffan och kolla på Kung Caspian och skeppet Grynyningen (2008). Mysfantasy och ett välgjort klassiskt matinéäventyr. Hoppa över sista 10-15 minuterna om du tillhör kategorin som inte klarar av lite sentimantalt flum med kristna förtecken, de påverkar inte resten av filmen.

De narniska talande mössen blir ungefär två fot höga och 3-4 kilo tunga. De behöver av förståeliga skäl specialanpassade rustningar och vapen. Obeväpnade attacker gör 1T6-2 i skada, och mössens svärd motsvarar knivar (attackmodifikation +1, skada 1T6).
  • När du gör en talande mus som rollperson lägger du bara till +1 på styrka (inte +3 som människor), men lägger till +5 på motorik.
  • Rollpersonen får +5 i färdigheten Akrobatik, +5 i färdigheten Gömma sig, samt +5 i färdigheten Klättra.
  • För att få fram rollpersonens totala kroppspoäng så slår du 1t3+4*.

* Eftersom talande möss kan ha mindre än 7 kroppspoäng kan du behöva ta en titt i Saga Trudvang (pdf, 2,3 MB) om ni använder träffområden när ni spelar. På sidan fem finns en expanderad tabell för hur många kroppspoäng det blir i varje kroppsdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar