05 januari 2014

20 saker från Perilous Forest

Perilous Forest är en bok med äventyr till rollspelet King Arthur Pendragon. Äventyren är för min del helt oanvändbara eftersom de är alldeles för styrda, men nåt användbart borde det ju finnas i den. Jag passar på att Saga-anpassa innehållet när jag ändå håller på.

  1. En skog som utnyttjas av både en hednisk riddare och den lokale abbotten samt deras hushåll.
  2. En gammal pannonsk militäranläggning nära gränsen mot Calanor, delvis upprustad och bosatt.
  3. En by där man varje kväll under höst och vinter blåser i ett jakthorn för att hjälpa resenärer hitta fram genom den täta skogen som ligger omkring.
  4. Ett kloster som tvingats gräva en vallgrav och uppföra en jordvall som förstärkning till sina murar för att skydda sig mot räder från Calanor.
  5. En svart klippa i vattnet som det sägs att man sett en sjöjungfru på.
  6. Djävulens pilar: fyra resta stenar, omkring 20 fot höga, orienterade nordsydligt. Skall enligt legenden ha kastats av Shaitan mot en missionärsbosättning en gång i tiden.
  7. Älvatrappan: trappsteg inhuggna i berg. Enligt en legend kommer den som bestiger trappan utan att röra vid väggarna kunna få en önskning att gå i uppfyllelse.
  8. En fästning byggd i den gamla stilen från vilken man skådat ett begravningsfölje med sidhe.
  9. Klutkällan: en källa vars vatten sägs bota ögonåkommor. Namnet kommer från seden att knyta tygremsor i trädet ovanför.
  10. En förfallen kyrka, hemsökt av ett stort hundliknande monster* som måste dräpas med ett enda slag.
  11. En höglänt hed över vilken hårda vindar med övernaturligt ursprung blåser. Deras kyla suger musten ur alla som ger sig ut på heden.
  12. Älvorna på kullen: en bosättning med helt vanliga (om än hedniska) människor av albisk härkomst. De är glada och välnärda och lagar fantastisk mat. De skrattar bara åt att annat folk i trakten kallar dem för älvor.
  13. En skog som ibland flyter samman med jättarnas värld så att väldiga versioner av mindre djur (mus, råtta, vässla, räv, grävling) och enstaka jättar vandrar in i Arcaria.
  14. En stencirkel där man kan drabbas av visioner av en vild sommardans någon gång för länge sedan.
  15. Ett magiskt svärd som inte kan tappas, stjälas eller brytas, som kommer återvända till sin ägare om det blir kallat, och som kommer försvinna när dess ägare dör.
  16. En grotta där det är din girighet eller din andlighet som bestämmer var du hamnar, inte vilka gångar du tar.
  17. En varelse som består av otaliga små fåglar, som anfaller som tillsammans som ett monster eller var för sig. En skräck för var människa som ser den.
  18. En benflöjt som kan upphäva vissa förtrollningar.
  19. Ett uråldrigt urtorkat träd i ett träsk som suck och stönar och säger ”Näring behöver jag för att läka detta land.”
  20. En eremit som sålt sin själ till Shaitan. Han försvarar sig med en stav prydd med en dödskalle som alltid träffar – staven blir till damm om eremiten dör.

 * BARGHEST
Kroppspoäng  10
Förflyttning  18
Attack närstrid  9/+1 (klor, horn, vanligt bett), 7/+1 (huggtänder)
Attack avståndsstrid  –
Försvar  8
Naturligt försvar 
Närvaro/Magiskt försvar 
Magi  7
Speciella förmågor:  Skräckinjagande blick, fruktansvärt bett, måste dräpas med ett slag (se nedan)

Barghesten ser oftast ut som en svart väldig hund men kan ibland visa sig med både horn och väldiga huggtänder. Den har en het och illaluktande andedräkt och när den går låter det som raslet av kedjor.

Dess ögon är stora och röda, och den kan använda sin blick som en magisk attack. Ett lyckat slag för magi innebär att barghesten fångat någons blick: offret måste lyckas med ett Närvaroslag eller drabbas av skräck i 1-6 minuter (som trollformeln Terror).

Om barghesten visar sig med väldiga huggtänder så är dess bett särskilt fruktansvärt: varken rustning eller naturligt skydd dras av från skadan.

Barghesten måste dräpas med ett enda slag. Detta innebär att attacker som inte gör 10 poäng eller mer i skada är verkningslösa – såren läker omedelbart.

Barghesten visar sig med (1t6):
1-3: bara klor
4: klor och huggtänder
5: klor och horn
6: klor, horn och huggtänder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar