02 februari 2014

Medeltida runskrift

Dagens godsak från medievalists.net är ett omfångsrikt arbete som tittar på parallell användning av två skriftliga traditioner i medeltida Skandinavien.

Efter lite skumläsande märker jag att jag inte haft en aning om hur det sett ut med bevarat material när det gäller runskrift. De enda sakerna jag verkligen vet av är runstenarna, runklotter i Haga Sofia, samt de runstavar som är kalendrar.

Tydligen har man under mitten av 50-talet hittat en hel del medeltida material med runskrift som direkt hör till vardagen och inte bara det religiösa eller ceremoniella livet. I Bergen i Norge hittade man visst uppåt 660 runinskrifter som dateras till perioden mellan circa 1150 och 1350 (största delen tros häröra från mellan 1250 och 1330).

Stor del av fynden från Bergen utgjordes av stavar som verkar ha behandlats som vilket skrivmaterial som helst. Andra material man hittat inskrifter på är ben, djurhorn, läder från skor, och keramik. Det man kan läsa på dem sträcker sig från affärskorrespondens till poesi, religiösa texter och sånt som man tror är rena skrivövningar.

Jag tycker det här är väldigt roligt, för jag har redan använt just runstavar vid ett tillfälle när jag spelat Saga, men trodde vid den tiden att det var lite anakronistiskt eller hittepå: Magikern Hillebrand besökte den smått hedniske riddaren Telmark (en vikingaättling i östra Albion) och tittade på hans ganska skrala boksamling, varav en del inte är konventionella böcker utan runstavar i trä. I det sammanhanget vill jag minnas att de innehöll gamla lagtexter främst.

Vikingarna i mitt Arcaria (och deras ättlingar i östra Albion) kommer framöver att skriva mer runor, oftare och om fler saker. Kanske kodat till och med? Och de kommer inte sluta bara för att några av dem råkar lära sig skriva på Lingua Pannona. Härligt!

1 kommentar:

  1. I Harnmaster är det så att i norr klottrar man runor men det är en av modulerna jag inte läst ordentligt än. Jag måste be om att få återkomma med var de klottrar. Däremot är det så att runalfabetet har vikingarna lärt sig från dvärgarna! Språket är deras eget men alfabetet importerat. Det var en gåva från dvärgakungen men när dvärgarna såg vikingarnas böjelse för skövling och plundring ansåg de att de visat sig ovärdiga alfabetet - de plundrade ju istället för att göra annat bra som att skriva och smida :)

    SvaraRadera