04 februari 2014

”Alla spelar samma sak”-kampanjer i Saga

Jag tänkte haspla ur mig några idéer på kampanjer som kan funka i Saga, kampanjer där alla spelarna spelar samma sak (ni vet, samma sak som i att alla är riddare, eller alla är smurfar eller vättar eller så). Det var ämnet för en tråd på rollspel.nu nyligen och har bubblat lite i bakhuvudet.

Ett förslag som dök upp rätt tidigt var att alla spelar munkar eller nunnor som kanske är ute för att missionera. Det tände jag förstås på, för jag har redan tidigare tänkt på att det vore kul att köra nåt sånt i Saga, så första kampanjidén är hälften lånad av forumiten Cissi:

Klostergrundarna
Rollpersonerna är de munkar eller nunnor som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen?

Politiska intriger förklädda till religion och vidskeplighet som maktverktyg.

Gillet
Rollpersonerna är hantverkare i samma gille och tampas med vardagen: personligt gruff mellan medlemmar, förhandlingar med stadens styre om skatter och nya regler, hantering av personliga katastrofer som att någons hem och verkstad eldhärjas. Olycka eller mordbrand?

Tätt drama mellan hårt arbetande personer med valkiga händer.

Tjänarna
Rollpersonerna tjänar i samma borg/på samma gods. Deras herre eller fru (som i engelskans lord och lady) har tillsatt någon ny att sköta ägorna och vistas mest på annan ort själv. Vem är den nytillsatte? En korrupt typ som måste avslöjas eller i alla fall motarbetas? En ung och osäker men lovande förmåga som behöver läras upp/räddas/stöttas osynligt?

Kanske båda samtidigt: den unga och osäkra förmågan sköter saker på plats, medan den korrupta typen dyker upp då och då för tillsyn (dvs. för att försöka fylla sina egna fickor ännu mer).

Goda vänner gör reko saker tillsammans, men lite i smyg så att allt ska funka.

Konventet eller En lärlings historia
Klart vi ska stjäla från Ars Magica: kampanjen kretsar kring ett av de albiska magikerkonventen. Spelarna får dels ta rollen som en av magikerna, dels ta rollen som en lärling till någon av de andra. Egentligen är det just lärlingarna vi följer: från udda barn i byn eller staden, till hårt hållna vattenbärare och elever vid konventet, till att börja forma kosmiska krafter efter sin vilja.

Utvecklingsroman, magins mysterium och möjlighet till äventyrliga och vardagliga utflykter.

3 kommentarer:

  1. Vad sägs om en grupp pilgrimmer på resa till en helig plats? Fattiga, rika, män och kvinnor, unga och gamla, alla förenade av sin tro och sitt gemensamma mål. Lägg orostider på det om det inte känns tillräckligt dramatiskt från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett toppenmotiv skulle jag tro. Lätt att göra lite olika upplägg på, och resan garanterar ju att man kommer möta nya människor och platser eftersom.

      Jag tänker mig ofta de resande som något annat i första hand och pilgrimer i andra hand, men idealet är ju att de ska vara pilgrimer i första hand när de ger sig ut.

      Hm, kanske skulle börja fundera på en korta handbok för pilgrimer. :)

      Radera
  2. Grattis till 2 år i efterskott! Fortsätter tjuvkika på din blogg!
    Det finns ett spel på kickstarter som lockar gud vad det lockar!

    https://www.kickstarter.com/projects/1294225970/kingdom-come-deliverance

    Ge mig!

    Hoppas på ett år till btw minst.

    /Charlie

    SvaraRadera