15 mars 2012

En dos husregler

Jag har precis uppdaterat nedladdningssidan med en ny länk. Den leder raka vägen till en PDF med mina husregler för att göra rollpersoner till Saga.

Kortfattat så kör jag med 18 poäng att dela ut på grundegenskaper (sist jag spelade drog jag till med 20, och det kändes som lite för många), kortsiktiga och långsiktiga mål som jag berättat om tidigare, och språkregler rakt av från Saga Trudvang (om jag minns rätt i alla fall). Inga konstigheter.

Det som kan vara nytt är modifieringen av kroppspoäng baserat på några frågor, inspirerat av rollspelet Burning Wheel. Lever rollpersonen i smuts och misär? Dra av 1 kp. Är rollpersonen atletisk och aktiv? Lägg till 1 kp. Just nu kommer jag faktiskt inte ihåg vad jag tänkte var så bra med det när jag först skrev ihop de här husreglerna för mer än ett år sedan, men jag gillar fortfarande själva grejen så det fick vara kvar.

Utöver de här husreglerna som bara gäller hur man gör rollpersoner och hur språk funkar så har jag nog bara en husregel till jag tänkt använda, även den från Saga Trudvang. Det är regeln om att attacker som gör mellan 1T6+4 och 1T6+6 i skada omvandlas till 2T6 istället. 1T6+7 blir 2T6+1, osv. Höga fasta plus på skada känns helt enkelt för farligt i ett spel som Saga där man inte har så rikligt med kroppspoäng. Då känns det sportsligare att slå en tärning istället.

När jag putsade på mina husregler idag och funderade på det här med att Utbildning ger extra poäng att köpa språk för kom jag att tänka på det här problemet att alla duktiga magiker per automatik blir sämre på språk. Tanken slog mig då att man kanske skulle kunna tänka sig något slags bytessystem. Det jag tänker mig är att man kanske skulle kunna välja att köpa grundegenskaper för en eller två poäng mindre, och då få växla in mot nivåpoäng i sekundära egenskaper eller färdigheter.

En möjlig växlingskurs vore att 1 poäng från grundegenskaperna är lika med 2 poäng i sekundära egenskaper eller 4 färdighetspoäng. Då får man samma förhållande mellan de olika värdena som man har när man höjer dem med erfarenhetspoäng.

Jag tror det här skulle kunna vara en hygglig variant för att ha ovanligt belästa eller erfarna rollpersoner, något som jag funderat många gånger på hur man kan lösa.

Nå, det är lite vad jag har tänkt på när det gäller husregler. Hur ser det ut vid ditt spelbord?

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har precis börjat med Saga och tycker att det är lite konstigt att man inte kan få mer kroppspoäng när man går upp i nivå - hur fungerar det i mer invecklade och svåra kampanjer och grottor osv? Har du någon husregel för det? Är det värt att införa att man kan köpa KP?

    Mvh Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Alex!

      Jag har aldrig tänkt tanken att man skulle få mer kroppspoäng allt eftersom i Saga. Det har varit så väldigt lite strid när jag spelat, så det hade inte gjort någon skillnad.

      Om du tänker spela med många strider och hårda motståndare så kanske det är en bra idé. Spontant tänker jag mig att man antingen sätter en prislapp på kroppspoäng (8 erfarenhetspoäng, samma som för att köpa upp en grundegenskap kan vara lagom), eller att man ger rollpersonerna ett extra KP för varje 10 eller 15 ep de samlar på sig.

      En del skulle gnälla på att det är ”orealistiskt” att en bonde tål mer stryk för att han är med och tittar på medan en riddare slåss med illvättar, men jag tycker gott varje grupp kan göra som de vill. Det är ju bara ett spel ändå. :)

      En annan sak att tänka på när det gäller hur mycket stryk man tål är ju hjätepoängen. De kan ju användas till lite av varje, så i praktiken kan de vara extraliv.

      Som Saga är skrivet har man ju olika många av dem (spelarna rullar ju 1T6 var) och de försvinner när man använt dem. Det kanske kan vara nåt att husregla om man vill minska risken att rollpersonerna dör.

      Radera
    2. Jag gillar iofs att man inte kan få mer KP, men väldigt episka äventyr kanske skulle kräva något i den stil du nämner. Tänker mest på riktigt svåra strider med legendariska monster och bestar. Jag personligen om realismen i Sagas regler, och dess likheter med Warhammer Fantasy som även det inte direkt är vänligt mot spelarna när det kommer till strid.

      Tack för ditt svar! Jag får se vad mina äventyr och kampanjer kräver.

      Radera
    3. Om man vill ha fler KP kan man ju sno systemet med Tillfälliga KP som jag har i Fantasy!... kolla in det.

      Radera