28 januari 2012

Monsterstatistik

I en tråd på rollspel.nu frågades det efter riktlinjer på hur man gör egna monster till Saga. Några sådana har jag inte tänkt skriva, men jag blev lite nyfiken på hur det ser ut i bestiariet i grundboken. Går det att hitta några mönster som duger som grova riktlinjer? Jag svarar nog kort och gott ”ja” på den frågan.

När man sorterar siffrorna i ordning så blir det ganska lätt att få ett hum för vad som skulle kunna tänkas passa. Ta en titt på tabellerna nedanför, så klurar vi ihop nån varelse efter det.


Så där ja. Då har vi dem där. Ska vi börja med att skriva ihop en elefant?

En elefant är helt klart större och tuffare än en häst. Större och tuffare än en grip? Jodå! Större och tuffare än en jätte? Hmm, lurigt. Jag skulle säga att de är ungefär likvärdiga (om inte logiskt, så i alla fall dramatiskt). 20-25 kp alltså.

Försvar då? Det är nästan bara tränade djur, monster, och fladdermusen (som är liten och flyger omkring) som har mer än 6 i Försvar, så 6 känns lämpligt för vår elefant också.

Naturligt skydd? De flesta djur har inget som kvalificerar som naturligt skydd, utan vi måste upp på riktigt stora saker som hajar innan det dyker upp. Elefanten med sin läderartade tjocka hud och väldiga storlek borde väl allt få 1 i Naturligt försvar tycker jag.

Magiskt försvar? Eftersom vår elefant bara är ett vanligt djur så har den inget magiskt skydd. Hade det varit fråga om den mytomspunna vita olifanten som man talar om i Khamad kanske det hade varit annorlunda.

Över huvud taget så ser jag inte just den här biten som det intressanta med att pussla ihop en varelse till Saga – det roliga är att leta reda på vad man trodde om djuren på medeltiden och fundera på om man vill göra det till en verklighet i sitt spelande.

Kikar man runt lite så kan man lära sig en massa roliga saker. Till exempel ansågs elefantens blod vara kallt, varför drakar ibland vill dricka det för att kyla ner sitt brinnande inre. Det kalla blodet ansågs också vara orsaken till att elefanter inte ville föröka sig, och de kom därför att bli symboler för kyskhet. Även elfenben sågs som en symbol för kyskhet. I Arcaria, där kyrkan bygger på katarernas tro, är kyskheten en minst lika stor dygd som inom katolicismen, så elefanten borde nog hållas i ganska stor aktning.

”Men vem bryr sig om sånt? Säg bara hur mycket skada den gör!” Okej okej! Attack närstird 9, 1t6+2 i skada. 2t6+2 om den kliver på dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar