06 november 2013

Superenkla spelledarpersoner

Idag pysslade jag lite med ett formulär för spelledarpersoner i A6-storlek. Det blev inget i slutändan – har en förkylning på ingående så jag är inte så fiffig just nu. Istället kom jag att tänka på ett inlägg jag läst på rollspel.nu där Pete Nash (författare och medförfattare till flera RuneQuest-böcker, bland annat den senaste utgåvan av spelet) berättade hur han gjorde med spelledarpersoner som inte behöver vara så detaljerade. Lika enkelt som genialt.

Han struntar alltså i grundegenskaper och sånt utan ger spelledarpersonerna nån slags övergripande beskrivning som han sätter ett färdighetsvärde på. Sedan bestämmer han kroppspoäng och rustning och tutar och kör. Passar perfekt för Saga och många andra spel också.

Några exempel på hur jag tänker mig att det här skulle se ut:

Bister köpman 13.

Enögd tjuv 13 (före detta soldat 13), 9 kp, rutningsmodifikation 1 (läder). Försvar 6.

Enfaldig bonde 10 (förklädd spion 15), 7 kp. Försvar 7.

Ingen idé att skriva ut rustningsmodifikation för de som ingen rustning har. Ingen idé att bestämma eller rulla kroppspoäng eller försvarsvärde för dem heller om inte rollpersonerna tänker slåss med dem.

För alla saker som hör till någon av beskrivningarna (Enfaldig bonde för att sköta djur eller bygga staket, förkädd spion för att smyga omkring i skuggorna) så slår man mot värdet som står efter. Skulle det vara nåt som faller utanför det så kan man slå mot nåt lite lägre värde. Tänker mig att 7, 10, 13, 15, 17 är lagom värden att använda. Lägre än 7 så kan man lika gärna anta att personen misslyckas istället för att slå, och högre än 17 så kan man lika gärna förutsätta att personen kommer lyckas.

10 är ett värde man kan komma upp i med mycket talang, eller med en en del träning, 13-15 är en yrkeskunnig, och vid 17 så är man nog omtalad. Kom förresten ihåg det där med vapenmodifikationer: anfallsvärden är ju i princip alltid högre än värdet som står, så fläska inte på för mycket om du använder dem – 17 blir plötsligt 20 när du har rätt vapen på rätt avstånd.

Krydda med nåt bra namn och ett karaktärsdrag eller två så har du en spelledarperson som räcker hur långt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar