Det här inlägget består av andra delen i artikelserien Stället SL
glömde som är skriven av Mika ”Faehrengaust” Keskitalo. Artikeln har
tidigare publicerats på rpglab.net och återpubliceras med författarens
tillstånd.
Broar är stora investeringar som
kräver organisation och resurser. De utgör perfekta positioner för
tull och försvar.
Brobygget
Att bygga en enkel träbro över den
lokala ån är ett jobb för byalaget. Antagligen görs det för att
förenkla förflyttning av boskap eller transporter. Bron underhålls
av byalaget men kommer antagligen förr eller senare rasa samman på
grund av slitage eller översvämningar.
Att bygga en stenbro över en flod är
ett svårt företag. Det kräver kunniga brobyggare, stora mängder
material och arbetskraft. Att bygga långa stenbroar är höjden av
vad byggnadstekniken klarar av under medeltiden. Det kan vara ett
jobb som tar flera år att slutföra men resultatet är
förhoppningsvis mer eller mindre permanent. Oftast är investeraren
feodalherren som äger landet runt broplatsen, men i vissa fall kan
det vara andra intressenter som vill öka möjligheterna för handel.
Investerarens heraldiska vapen finns ofta tydligt presenterad på
bron, inhugget i själva stenen som bron är byggd av.
I vissa fall kan bron även ha ett tak
och bron kan kombineras med t.ex. en kvarn eller en borg. Broar som
ligger i samband med en stad kan ha hus eller affärer på sig.
Något att förtulla?
Stenbroar är en investering som
förväntas ges inkomst. Vid bron uppförs typiskt en tullstation och
en broavgift/tull tas ut. Avgiften kan variera allt ifrån "en
penning per ben" till en del av godsvärdet. Lokala invånare
får använda bron gratis eller så betalar de en årsavgift (typ en
spädgris eller två tjog ägg). Tullarnas ska förutom att ta ut
tull även bevaka investeringen.
I vissa områden kan pilgrimer slippa
betala avgifter. Det anses som en välgärning av broägaren att
släppa över pilgrimer gratis och belöningen för givmildheten
kommer i livet efter detta.
En broinvestering kan vara ett utmärkt
sätt för adelsmän och andra landägare att överföra överskott i
arbetskraft (dagsverken) och naturresurser (sten och trä) till
pengar (tull från resenärer och handelsmän).
Tullen från bron tillfaller den som
äger bron (även om en del kan tillfalla den som ansvarar för bron
vilket kan vara en annan person). I orostider kan banditer, fattiga
riddare eller annat patrask erövra bron och kräva tull av alla som
vill använda den.
Broar stängs ofta för natten.
Brons värde
Broar över breda floder är
strategiskt viktiga eftersom det är den vägen tungt lastade trupper
färdas. Därför bygger man ibland borgar i samband med bron. Runt
borgen växer det sedan upp en by och kanske till och med en stad så
småningom.
Broar kan betyda ett stort uppsving för
handeln i området och det uppstår ofta en bosättning i samband med
bron. Detta kan leda till intriger mellan broägare, en adelsman som
bygger en bro kanske tar ifrån tullinkomsterna från en annan
broägare. Rättigheterna till tullen från en bro kan överlåtas
eller säljas.
Om man tittar på ortnamn i Sverige
eller i andra länder så ser man att ordet bro finns med i rätt
mång. Broar har varit viktiga för utveckling av byar och städer!
Även om det inte finns någon
bosättning runt bron så är stenbroar så pass betydelsefulla att
de har ett namn.
Rykten, sagor och legender
Stenbroar utgör för det vanliga
folket nästan magisk teknologi. De är storartade konstruktioner som
man kan stå och beundra. Givetvis finns det en hel del rykten, sagor
och legender om något så viktigt.
Lokala myter kan t.ex. säga att om man
kysser sin älskade på bron så kommer kärleken att vara för
evigt, att man aldrig ska vissla när man går över bron för då
kommer bäckahästen ta dig, etc.
Det var vanligt i vissa områden att
hänga upp dödade brottslingar på broar vilket kunde ge upphov till
ruggiga berättelser.
På bron kan det också dyka upp
spöken, särskilt av drunknade personer.
Regnbågen är en bro till Valhalla.
Broar är symboler för övergång.
Under bron bor givetvis trollet...
Broar och äventyrare
Ofta ignoreras broarna i kampanjer.
Spelarna reser bara från A till B och det antas att de kan utnyttja
broar på vägen. Men broar utgör en intressant plats för rollspel,
ty här träffar man andra resenärer, pratar med tullaren om hur
vägen ser ut framöver och får de senaste nyheterna från trakten
och om man har illegala varor så löper man risk att åka fast. Ofta
finns det en by där man kan stanna till och införskaffa
förnödenheter, övernatta eller bara stanna till vid brunnen för
att vattna hästarna.
Om gruppen är fattig och man reser
mycket så kan broavgifterna bli en plåga i sig. Ungefär som
vägavgifterna på en Europa-turné idag.
Beroende på lokala inställningen mot
äventyrare generellt och mot gruppen speciellt så kan man få lite
olika mottagning vid bron. Är man inte välkommen i trakten så
kommer det göras tydligt.
En övernitisk tulltjänsteman kan
utgöra ett intressant möte. Kanske tvingar han äventyrarna att klä
av sig nakna och stå bredbenta med händerna mot broräcket. Hur
lång stubin har rollpersonerna?
Har spelarna ett rykte eller om de är
adel eller tillhör prästerskapet och blir igenkända så kommer de
antagligen inte stoppas av tullaren. Adeln behöver normalt inte
betala tull och även om de skulle behöva det så är det få
tullare som vågar ta upp frågan. En (ö-)känd trollkarl lär inte
heller bli stoppad.
Vadställen och färjor
Vadställen och färjor konkurrerar med
broar om att ta över resenärer. Dessa kräver inte alls samma
investering som en stenbro men de kan ändå vara belagda med avgift
och även på många andra sätt fungera som broar.
Vadställen är ofta beroende på
väderförhållanden eller tidvatten. De kan även vara mer eller
mindre okända för utomstående.
Färjor har en begränsad kapacitet
vilket gör att de inte fungerar vidare bra för arméer på marsch.
Fantasybroar
Broar kan vara byggda av andra folkslag
som t.ex. dvärgar. De kan också vara byggda av en gammal enormt
avancerad kultur.
Magiska broar kan finnas om magiker
klarar av att göra broar.
Legendariska varelser kan hålla till
vid broar.
Äventyrsförslag
- När äventyrarna kommer till bron så har den övertagits av rövare/orcher som dödat vakterna och nu kräver tull. Betalar äventyrarna?
- Förr eller senare kommer äventyrare att vilja undgå en förtullning då de bär med sig illegala varor. Mutor och lögner kan vara sätt att ta sig över.
- Äventyrarna har verkligen bråttom när de anländer till en bro och ser till sin förskräckelse att det är en lång kö för att komma över. Soldater genomsöker alla resenärer och laster extremt noggrant på jakt efter något som de fått tips om (kanske är det tips från någon som vill försinka äventyrarna). Mycket uppretade känslor råder både bland de som köar och bland soldaterna.
- Kö på broar ger möjligheter till rollspel. Vad händer? Folk kanske stämmer upp i allsång medan man väntar. Någon köpman börjar sälja matvaror och öl. Några män ställer sig vid räcket för att lätta på trycket och det hela blir en pissa längst tävling. Folk berättar sagor för varandra och äventyrarna förväntas delta. Det blir panik och enorm trängsel, någon hotas av att trampas ihjäl och någon faller av bron. Vad händer då tullgrindarna stänger och folk fortfarande köar? Blir det stormning av grindarna?
- Äventyrarna är på väg över en lång bro när ett adelssällskap (eller prästsällskap) dundrar upp på brons andra sida med vagnar och rubbet. Det finns inte plats för sällskapen att passera varandra på bron. Kan spelarna svälja sin stolthet och backa undan? (för att ännu mer reta spelarna så kan du låta sällskapet vara något som spelarna inte gillar, t.ex. rivaler).
- Ett gäng smugglare och äventyrarna hamnar vid tullstationen vid bron samtidigt. Om spelarna är laglydiga så kan de bli vittne till hur tullarna mutas. Om spelarna däremot är omoraliska så kan de bli misstagna för att tillhöra smugglargänget.
- Det spökar på en bro. Adelsmannen som äger bron är villig att betala en slant till den som lyckas få bort spöket.
- Ett barn ramlar av bron. Kan äventyrarna rädda barnet (och skaffa vänner)?
- Bron som äventyrarna ska över har rasat ihop (eller rasar ihop när spelarnas välfyllda vagnar kommer upp på bron). Hur ska de nu ta sig över?
- Äventyrarna får i uppgift att sabotera ett brobygge. Eller så kanske äventyrarna ska skydda bygget från sabotörer.
- Om någon av äventyrarna är präst så kanske han blir ombedd att välsigna en ny bro. Vad kan gå snett?
- Ett gäng riddare har ställt sig på bron och utmanar alla krigare på duell för att få passera. Förloraren blir dessutom gisslan för vinnaren. Vågar äventyrarna ställa upp?
- En vattenande har blivit irriterad på en bro som stoppar flodens naturliga energiflöde och försöker göra sig av med den. Vill spelarna hjälpa till eller stoppa anden?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar