I morse när jag vaknade så hade jag kommit på något riktigt bra att skriva om, men jag hade inte min lilla anteckningsbok till hands. Det var med andra ord bortglömt när jag kom hem. I alla fall till jag tog Maja Hagermans bok I miraklers tid i min hand. Då kom bilderna tillbaka av hur gårdsfolket bar tillbaka de gamla gudarnas del av festmåltiden – ben och kranier från gris och häst – till källan vid våtmarken.
Den lilla scenen kommer direkt ifrån kapitlet ”Närheten till hedendomen” som berör vad som försegick, religiöst sett, i Sverige närmast innan kristendomen dyker upp och när den börjar sprida sig. Hela boken är enligt författaren tänkt att vara en lite ovanlig guidebok som bjuder in till de svenska medeltida kyrkorna och avslöjar lite av vad de har att berätta. Bilderna i boken (många och vackra) är tagna av Claes Gabrielson och presenterar både detaljer och vyer som kan kittla fantasin.
Jag har bara börjat skrapa på ytan av vad I miraklers tid har att erbjuda, men den har redan gett mycket tillbaka. För att bara nämna två saker så har jag fått ny inblick i vad torn kunde betyda för kyrkor under 1100- och 1200-tal, och så fick jag lite ny insikt i hur man kanske tänkte kring reliker när det begav sig (vilket hjälpte en hel del när jag byggde relikmakaren).
Det ska bli spännande att läsa vidare och se vad mer som dyker upp i boken, och senare att ta sig an fler av Hagermans böcker. Förstår inte riktigt att jag kunnat vara intresserad av historia så länge och inte ha blivit riktigt medveten om henne förrän nu – det verkar finnas en hel del mycket intressant material att ta sig an!
I miraklers tid bjuder mig på inspiration till att spela på albisk landsbygd där gamla seder fortfarande lever kvar, eller i vikingaländerna. Kanske är det några munkar eller nunnor på väg dit just nu, med löfte om att få uppföra en kyrka bara de lägger in ett gott ord för hövdingen hos handlarna där hemma?
Då jag deltog i en guidad rundtur bland skånska kyrkor besökte jag en källa där bönderna så sent som på 1700-talet offrade fläsk och smör (givetvis under "förkristnade" förtecken). De drack även ur samma källa, något som med avsmak noterades av en samtida sedesskildrare. Jag minns dessvärre inte vilken kyrka det rörde sig om.
SvaraRaderaJag kan också varmt rekommendera Maja Hagermans bok "Försvunnen värld".
SvaraRaderaHandlar om Svearikets tidiga historia och börjar bland säljägare och samlare i en gles skärgård. Fortsätter med bronsåldern med dess starka betoning på naturreligiösa riter och vidare till järnålderns flitiga bönder som skapar en blomstrande samhällstillväxt.
Det handlar inte om medeltiden, men där finns ändå mycket stoff att inspireras av till en fantasykampanj, framför allt om hur folk levde, vad de kan ha trott på och levt för.
Det låter som väldigt bra läsning!
Radera